Blog- filléres, hasznos fejlesztő ötletek

Karkötős mese - interaktív történet a számfogalom kialakításhoz

2021.04.22 11:58
Karkötős mese - interaktív történet a számfogalom kialakításhoz

A Számházak matematikai fejlesztőjátékra asszociálva alkottuk meg ezt a kis mesét, hogy a számfogalom kialakításhoz minél érdekesebb, változatosabb lehetőségek legyenek.
A játék nélkül is jól értelmezhető a mese.

A letöltésnél megtalálható egy biankó változat is, ahol kihagytuk a számjegyeket. Kinyomtatva, mindenki ceruzával beírhatja az éppen aktuális, megismert számokat.

Előkészület:

WC papír gurigát vágjunk ketté hosszában, utána 90 fokban elfordítva vágjunk le két darab csíkot, kb. 2 cm hosszúságban, úgy hogy íves karkötőket kapjunk.

A karkötőkre pontalakot vagy ujjképet kell rajzolni, a 10-es számkörből választva, aminek a gyakorlása éppen aktuális. A mesében az 1-es és a 2-es az, amire fókuszáltunk, így egyik karkötőre egy pötty került, a másikra kettő, de természetesen be lehet helyettesíteni más számot is. Fontos arra figyelni, hogy a pöttyök, tárgyak ne elszórtan legyenek, hanem a szabályos pontalakban, ahogy a Számházak almafáin is van.

( Ha túl nagy a karkötő, akkor az ujjunkra tekerjük fel szorosan, majd utána tegyük a gyermek csuklójára.)
A mese előtt mondjuk el a gyereknek, hogy amikor hallják azokat a számokat, mennyiségeket, amit feltüntettünk a karkötőn, akkor emeljék fel azt a kezüket, amelyiken ez látható. Idővel nehezíteni lehet, a kezek a térdeken legyenek keresztben. Még haladóbb lehetőség, hogy a hátuk mögött és keresztben vannak a kezek.
Akár egy kis gyakorlással is lehet indítani a mesélés előtt.
Mivel a feladat több agyi központ működését igényli, ezért mélyebben fognak bevésődni az ismeretek, a tanulás hatékonyabb lesz.

--------------------------

A Számházak utcájában különleges napra ébredtek a lakók. Ma mindenki korán kelt, mert ezen a napon várták az erdei iskolába az első kisiskolás/óvodás csoportot, akiknek segíteni fognak a számok megtanulásában.

Katica, akinek az udvarán lévő fán 1 almát lehet látni, buzgón sürgött-forgott. Megtisztította az ablakokat, hogy mindenki jól lássa az üvegen a kezecskét, aminek csak 1 ujja van kinyújtva. Már biztosan kitaláltátok, hogy övé az első ház, azért mindenből csak 1 van, ami a számok tanulásához fontos. Az ajtóra egy nagy 1-es van festve, és az ajtó mellett mindig csak 1 virág nyílik. Ennek a virágnak nincs párja, de a szomszédjának, a hernyónak már 2 virágocskája van, vagyis párban vannak, és alma is 2 van a kertben.

Ma ők lesznek a főszereplők, mert erről a két számról tanulnak a kisgyerekek.


A többi lakó sem akart kimaradni a fontos eseményből, ezért igyekeztek szép tisztára söpörni az utcát. Medve mama meglátott 2 tobozt az út közepén, gyorsan összeszedte a kosarába, majd ahogy a komposztáló dobozhoz igyekezett, valami megszúrta a lábát, hát megint 1 toboz volt, jobbra meg 2 tobozt látott.
-Mi történt itt az éjszaka, toboz eső volt? - brummogott kissé mérgesen.
-Várj csak, várj csak! - rikkantott a Rigó.

- Gyűjtsd össze az összes tobozt, és odaajándékozzuk a gyerekeknek. Sokkal érdekesebb úgy tanulni a számokat, hogy valamit rakosgathatnak, hiszen ezért hoztuk létre a Számházak utcáját. Mindig csak a füzetbe írni olyan unalmas. Én például kitaláltam, hogy segítek a gyerekeknek. Amikor azt mondja a tanító néni/óvó néni, hogy 1, akkor én rikkantok 1-et. Amikor azt mondja, hogy 2, akkor 2-t rikkantok. Ha látják, hallják, megfogják azt, amiről tanulnak, akkor már biztosan nem fogják elfelejteni.
-Nagyszerű ötlet, te egy született tanító vagy - válaszolta a Medve, miközben még 2 tobozt berakott a kosarába.


Ahogy ezt kimondta, hirtelen elhallgatott és döbbenten nézett az utca végébe. Rigó is odapillantott. Valami furcsa dolgot láttak közeledni, élőlény volt, mert ugyan lassan, de mozgott. Egyáltalán nem volt ismerős a kinézete. Ilyen jószágot még soha nem láttak errefelé. Egyenesen feléjük tartott. A Medve, mivel olyan hatalmas termetű, nem igazán félt, de Rigó nagyon örült annak, hogy repülni tud, ha esetleg veszélyessé válna a helyzet. Ahogy közelebb ért, már látták, hogy egy mozgó gombarakás ballag feléjük. Mikor egészen közel ért, megrázkódott, a gombák szanaszét gurultak, és megpillantották Sünit, akinek a hátán 2 gomba még ott maradt. Nagyot nevettek mindannyian és megértették, hogy mi történt.
-Jó reggelt! Én is szeretnék hozzájárulni a nap sikeréhez, hiszen az egész erdő azt beszéli, hogy milyen nevezetes nap lesz a mai- mondta Süni.
- A legszebb, legízletesebb és ehető gombákat válogattam össze. Nagyon vigyáztam, hogy még véletlenül se kerüljön közéjük mérges fajta. Ezekkel is tudják majd gyakorolni a gyerekek a számolást.

Ahogy ezt megbeszélték, már hallották is a vidám gyerekzsivajt, ahogy közeledett a várva-várt kis csapat az erdőben.

Gyorsan összegyűjtötték a gombákat is, és ahogy odaérkeztek, átadták a kosarakat a tanító néninek/óvó néninek, aki nagyon örült a nem várt ajándéknak.
Úgy döntött, hogy rögtön fel is használja őket. A gyerekeket két csoportra osztotta. Egyik csoportot megkérte, hogy menjenek a gombás kosárhoz és mindenki 1 darab gombát vegyen a kezébe.

-A másik csoportnak vajon mit mondhatott? Már biztosan kitaláltátok. Igen, minden gyermek a tobozos kosárhoz sétált és mindenki 2 tobozt fogott a kezébe.

Utána jól meg kellett nézniük a házikókat, és el kellett dönteniük, hogy melyik házikón van annyi alma, amennyi toboz vagy gomba van a kezükben.

Így a gombás csoport Katica háza elé sétált, akinek 1 alma van a kertjében. Majd elővették a füzetüket és lerajzolták az almafát, az 1 gombát és a kezüket is, úgy, hogy csak 1 ujjuk volt kinyújtva.
Mutassatok ti is 1 ujjat a kezeteken! Hogy mutatjuk, melyik ujjunkkal?

Közben a tobozos csoport Hernyó házánál a 2 almát rajzolta le a fával együtt, a 2 tobozt és a kezüket úgy, hogy csak 2 ujjuk volt kinyújtva.

Amikor végeztek, cserélt a két csoport. El is fáradtak a sok rajzolásban. Mackó mama már alig tudta kivárni ezt a pillanatot, szerette volna a legfrissebb málnaszörp készítményével megkínálni a gyerekeket. Egy tisztásra vezette őket, ahol már szépen megterített. A poharak csordultig tele voltak jóféle erdei málna szörppel, csak a tálalásban volt egy kis különbség. A kistányérokat, ahol a poharak álltak, mentalevéllel dekorálta Mackó mama, némelyik tányérra 1 menta levelet tett, a többire pedig 2 mentalevél került

-Gyerekek, hogy ne legyen keveredés, először azok jöjjenek, akik először kapták meg a gombát a kezükbe! Emlékezzetek vissza, hogy hány gomba volt a kezetekben! - szólalt meg a tanítónő/óvónő.
-1- válaszolták kórusban a gyerekek.
-Nagyszerű, akkor megérdemlitek Mackó néni finom erdei frissítő italát.
Miközben élvezettel kortyolták az italt, a másik csoport is okosan válaszolt, emlékeztek, arra, hogy ők pedig 2 tobozt kaptak. Már ki is találták, hogy olyan poharat vehetnek el, ahol a tányéron 2 mentalevél van.

Még egy órácskát játszottak a gyerekek, aztán szedelőzködni kellett. Ekkor Mókuska somfordált oda. Ő is készült egy kis meglepetéssel, makkból és gesztenyéből alkotott bábukat. Minden gyermeknek jutott 1 darab makkból és 2 db gesztenyéből készült figura, így összesen három ajándékot kaptak fejenként. Még maradt is 2 db makk , azt örömmel tette el a tanító néni a kisfiának. Majd megbeszélte a Számházak lakóival, hogy legközelebb 1 hét múlva jönnek, délután 2 órakor.

Mindenki nagyon örült, hogy ilyen jól sikerült az erdei iskola első napja. Már aznap elkezdték tervezgetni, hogy mivel készülnek legközelebb.
Hogy Te is ügyes legyél az iskolában, vedd elő a Számházakat és színezd ki azokat a képeket a füzetben, ahol 1 és 2 alma van a fákon. Meg tudod mondani, hogy melyik több, az 1 vagy a 2?

A mese itt tölthető le!

Biankó mese letöltése itt! Ahol a számjegyek helye kipontozva áll, a felhasználó helyettesíti be a választott, megtanulandó számokat.

---------------------

Ha még nem ismered a Számházak bevezető meséjét, ide kattintva azt is elolvashatod.

Karkötős mese- Biankó

A számok helye üresen van hagyva ebben a változatban. Így minden szám a tízes számkörben behelyettesíthető értelemszerűen, a gyermek matematikai ismeretét figyelembe véve.

Előkészület:

WC papír gurigát vágjunk ketté hosszában, utána vágjunk le két darab csíkot, kb. 2 cm hosszúságban, hogy karkötőket kapjunk.

A karkötőkre tárgyakat vagy pontalakot vagy ujjképet kell rajzolni. Kettő mennyiséget válasszunk a 10-es számkörből, olyat, amit aktuális lenne gyakorolni a gyermeknek. Egyik karkötőn az egyik mennyiség legyen feltüntetve, a másikon a másik kiválasztott szám valamilyen formája. Fontos arra figyelni, hogy a pöttyök, tárgyak ne elszórtan legyenek, hanem a szabályos pontalakban, ahogy a Számházak almafáin is van.

( Ha túl nagy a karkötő, akkor az ujjunkra tekerjük fel szorosan, majd utána tegyük a gyermek csuklójára.)
A mese előtt mondjuk el a gyereknek, hogy amikor hallják azokat a számokat, mennyiségeket, amit feltüntettünk a karkötőn, akkor emeljék fel azt a kezüket, amelyiken ez látható. Idővel nehezíteni lehet, a kezek a térdeken legyenek keresztben. Még haladóbb lehetőség, hogy a hátuk mögött és keresztben vannak a kezek.

Akár egy kis gyakorlással is lehet indítani a mesélés előtt.
Mivel a feladat több agyi központ működését igényli, ezért mélyebben fognak bevésődni az ismeretek, a tanulás hatékonyabb lesz.

A Számházak utcájában különleges napra ébredtek a lakók. Ma mindenki korán kelt, mert ezen a napon várták az első kis iskolás/óvodás csoportot, akiknek segíteni fognak a számok megtanulásában.

Katica/_________, akinek az udvarán lévő fán ____ almát lehet látni, buzgón sürgött-forgott. Megtisztította az ablakokat, hogy mindenki jól lássa az üvegen a kezecskét, aminek csak _____ ujja van kinyitva. Már biztosan kitaláltátok, hogy övé az első ház, azért mindenből csak _____ van, ami a számok tanulásához fontos. Az ajtóra egy nagy ____-es van festve, és az ajtó mellett mindig csak ____ virág nyílik. A szomszédjának, a hernyónak/_____________________ már ____ virágocskája van és alma is ___ van a kertjében.

Ma ezek a házikók lesznek a főszereplők, mert erről a két számról tanulnak a kisgyerekek.


A többi lakó sem akart kimaradni a fontos eseményből, ezért igyekeztek nagyon tisztára söpörni az utcát. Medve mama meglátott ___ tobozt az út közepén, gyorsan összeszedte a kosarába, majd ahogy a komposztáló dobozhoz igyekezett, valami megszúrta a lábát, hát megint ___ toboz volt, jobbra meg ___ tobozt látott.
-Mi történt itt az éjszaka, toboz eső volt? - brummogott kissé mérgesen.
-Várj csak, várj csak! - rikkantott a Rigó.- Gyűtsd össze az összes tobozt, és odaajándékozzuk a gyerekeknek. Sokkal érdekesebb úgy tanulni a számokat, hogy valamit rakosgathatnak, hiszen ezért hoztuk létre a Számházak utcáját. Mindig csak a füzetbe írni olyan unalmas. Én például kitaláltam, hogy segítek a gyerekeknek. Amikor azt mondja a tanítónéni (óvónéni), hogy ___, akkor én rikkantok ___-et. Amikor azt mondja, hogy ___, akkor ___-öt rikkantok. Ha látják, hallják, megfogják azt, amiről tanulnak, akkor már biztosan nem fogják elfelejteni.
-Nagyszerű ötlet, Te egy született tanító vagy.- válaszolta a Medve, miközben még ____ tobozt berakott a kosarába.


Ahogy ezt kimondta, hirtelen elhallgatott és döbbenten nézett az utca végébe. Rigó is odapillantott. Valami furcsa dolgot láttak közeledni, élőlény volt, mert mozgott nagyon lassan. Egyáltalán nem volt ismerős a kinézete. Ilyen jószágot még soha nem láttak errefelé. Egyenesen feléjük tartott. A medve mivel olyan hatalmas termetű, nem igazán félt, de rigó nagyon örült annak, hogy repülni tudna, ha esetleg veszélyessé válna a helyzet. Ahogy közelebb ért, már látták, hogy egy mozgó gombarakás tart feléjük. Mikor egészen közel ért, megrázkódott, a gombák szanaszét gurultak, és megpillantották Sünit, akinek a hátában ____ gomba még ott maradt. Nagyot nevettek mindannyian és megértették, hogy mi történt.
-Jó reggelt ! Én is szeretnék hozzájárulni a nap sikeréhez, hiszen az egész erdő ezt beszéli, hogy milyen nevezetes nap lesz a mai- mondta süni.
- A legszebb, legízletesebb és ehető gombákat válogattam össze. Nagyon vigyáztam, hogy még véletlenül se kerüljön közéjük mérges gomba. Ezekkel is tudják majd gyakorolni a gyermekek a számolást.

Ahogy ezt megbeszélték, már hallották is a vidám gyerekzsivajt, ahogy közeledett a várva-várt kis csapat az erdőben.

Gyorsan összegyűjtötték a gombákat is és ahogy odaérkeztek, átadták a kosarakat a tanító néninek/óvó néninek, aki nagyon örült a nem várt ajándéknak.
Úgy döntött, hogy rögtön fel is használja őket. A gyerekeket két csoportra osztotta. Egyik csoportot megkérte, hogy menjenek a gombás kosárhoz és mindenki ____ darab gombát vegyen a kezébe.

-A másik csoportnak vajon mit mondhatott? Már biztosan kitaláltátok. Igen, minden gyermek a tobozos kosárhoz sétált és mindenki _____ tobozt fogott a kezébe.

Utána jól meg kellett nézniük a házikókat, és el kellett dönteniük, hogy melyik házikón van annyi alma, amennyi toboz vagy gomba van a kezükben.

Így a gombás csoport katica háza elé sétált, akinek ____ alma van a kertjében. Majd elővették a füzetüket és lerajzolták az almafát az ____ almával, az ____ gombát és a kezüket is, úgy hogy csak ____ ujjuk volt kinyújtva.
Mutassatok ti is ____ ujjat a kezeteken! Hogy mutatjuk, melyik ujjunkkal?

Közben a tobozos csoport hernyó házánál a ____ almát rajzolta le a fával együtt, a ____ tobozt és a kezüket úgy, hogy csak ____ ujjuk volt kinyújtva.
Mutassatok ti is _____ ujjat a kezeteken! Hogy néz ki a _____ kinyújtott ujj.

Amikor végeztek, cserélt a két csoport. El is fáradtak a sok rajzolásban. Mackó mama már alig tudta kivárni ezt a pillanatot, szerette volna a legfrissebb málnaszörp készítményével elbűvölni a gyerekeket. Egy tisztásra vezette őket, ahol már szépen megterített. A poharak csordultig tele voltak jóféle erdei málna szörppel, csak a tálalásban volt egy kis különbség. A kistányérokat mentalevéllel dekorálta Mackó mama, némelyik tányérra ____ menta levelet tett, a többire pedig ____ mentalevél került.

-Gyerekek, hogy ne legyen keveredés, először azok jöjjenek, akik először kaptak meg a gombát a kezükbe? Emlékezzetek vissza, hogy hány gomba volt a kezetekben? - szólalt meg a tanítónő.
-_____-, válaszolták kórusban a gyerekek.
-Nagyszerű, akkor megérdemlitek mackó néni finom erdei frissítő italát.
Miközben élvezettel kortyolták az italt, a másik csoport is helyesen válaszolt, ők is emlékeztek, arra, hogy ők pedig _____ tobozt kaptak. Már ki is találták, hogy olyan poharat vehetnek el, ahol a tányéron ____ mentalevél van.

Még egy órácskát játszottak a gyerekek, aztán szedelőzködni kellett. Ekkor mókuska somfordált oda. Ő is készült egy kis meglepetéssel, makkból és gesztenyéből alkotott bábukat. Minden gyermeknek jutott ____ meglepetés. ____ darab makkból és ____ db gesztenyéből készült figura. Még maradt is ____ db makk bábu,, azt örömmel tette el a tanítónéni a kisfiának.

Majd megbeszélte a Számházak utca lakóival, hogy legközelebb ____ hét múlva jönnek, délután ___ órakor.

Mindenki nagyon örült, hogy ilyen jól sikerült az erdei iskola első napja. Már aznap elkezdték tervezgetni, hogy mivel készülnek legközelebb.

Hogy Te is ügyes legyél az iskolában, vedd elő a Számházakat és színezd ki azokat a képeket ahol ____ és ____ alma van a fákon. Meg tudod mondani, hogy melyik több, az ____ vagy a ____?