A szóolimpia most kezdődik, a résztvevőknek különböző kategóriákban kell kiváló teljesítményt nyújtaniuk, vagyis ügyesen és találóan kell szavakat mondaniuk film, tárgy, ruházat, hely stb. témakörökben.
Ezek csak néhány példa a kategóriák közül, amelyekben a versenyzők aranyérmet remélhetnek. A kérdés most az, ki lesz a bajnok?
A versenyzőknek egy izgalmas verseny során kell megtalálniuk és kimondaniuk a kereken a nyíl által jelzett kategóriába tartozó szavakat, és itt a nagyobbat mondó lesz a győztes! Bár a taktika és a szerencse is szerepet játszik, hiszen annyit léphet előre a játéktáblán a versenyző, amennyit a dobókockával dob.
A játék magában foglalja a rövidített ABC-t, ami kiválóan alkalmazható a magyar nyelvterületen is. A kategóriákat szimbólumok jelölik, és a játékosok vagy a játékvezető dönti el, melyik szavak elfogadhatók helyesnek, például a kettőshangzóknál, ahol a "c" lehet a "cs", az "s" pedig az "sz", és így tovább... A játék a szavak ügyes használatán és a gyors gondolkodáson alapul, ami még izgalmasabbá teszi a versenyt.
A játék menete a következő:
- Minden játékos választ magának egy bábut, amit a startmezőre helyez.
- A legfiatalabb játékos kezdi: dob mind a két kockával.
- A „számos” dobókocka a lépésszámot mutatja.
- A „kezes” dobókocka azt mutatja, mennyi szót kell mondani. Kisebb gyerekek játszhatják a „kezes” dobókocka nélkül, és akkor csak egy szót kell mondaniuk.
- A játékos lelépi a táblán a dobott számot (1-6-ig).
- Ezután megforgatja a kereket, melyen a 9 kategória egyike lesz látható.
- A játékos feladata, hogy a kezes dobókockától függően 1, 2 vagy 3 szót mondjon az adott kategóriában, amelyek az adott mezőn látható betűvel kezdődnek (A, B, C vagy…).
- Megjegyzés: a játéktáblán nem a magyar ABC található, ezért néhány betűnél probléma lehet a szókezdéssel. Ilyenkor használhatunk idegen eredetű szavakat, illetve elég, ha a szóban benne szerepel az adott betű, nem kell azzal kezdeni.
- Játék elején érdemes megegyezni a magánhangzók időtartamával kapcsolatban, például: „A” esetén „Á”-val, „U” esetén „Ú”-val (stb) kezdődő szót is lehet mondani, illetve „O”, „Ó” mellett „Ö”, „Ő” és „U”, „Ú” mellett „Ü”, „Ű” is használható.
- A játékosoknak pontosan követnie kell az utasításokat: hány szót kell mondani, milyen kategóriában, és figyelni kell arra is, hogy valóban létező szót használjon mindenki.
- A soron lévő játékos egészen addig játszhat, amíg el nem rontja, ezután a következő játékos jön, aki dob 2 kockával…és így tovább.
- A játéktáblán néhány különleges mező is található, melyeknél a következőkre kell figyelni:
- „Pacsirta” mező: Ahogy egy játékos „pacsirta” mezőre lép, az összes játékostárs játékba kerül. Az a játékos, aki elsőként mond egy szót az adott kategóriában – ő kerül sorra a játékban: ő fog dobni és forgatni…és így tovább.
- „Szöcske” mező: Ahogy egy játékos „szöcske” mezőre lép, az összes játékostárs játékba kerül. Az a játékos, aki elsőként mond egy szót az adott kategóriában – léphet előre 2 mezőt. A többi játékos pedig 2 mezőt visszalép. A játékot az a játékot folytatja, aki a szót mondta.
- „Házi feladat” mező: Itt az ideje házi feladatot írni! Ha erre a mezőre ér egy játékos, kimarad egy körből.
- „Dobás” mező: Ha egy játékos a „Dobás” mezőre lép, dob még egyszer, és úgy játssza le a körét, hogy a kereken nem forgat.
- A játék vége: A „CÉL” (csillag) mezőre pontos dobásszámmal kell érkezni! Ha a játékos többet dob, mint ahány mező a „csillagig” lenne, akkor elmegy a célig és onnan visszafelé lépi le a maradékot. A következő körben próbálkozhat újra.
- A játékot az a játékos nyeri, aki elsőként ér a célba.