Legújabb cikkünkben ötleteket olvashatsz a tavaszi mozgásos játékokról.
A bog végén letölthető fejlesztő feladatlapokat találsz.
Ingyenes letölthető matekos feladatlapokat és szín párosító feladatokat találsz legújabb blog bejegyzésünkben.
Szuper iskola előkészítő feladatok ingyenesen, bőséges mennyiségben.
A számfogalom kialakításhoz nagy segítség lesz.
Ide kattintva találod meg a feladatokat!
A nem vásárolható címkével ellátott termékeink beszerzés alatt vannak, általában 2-3 héten belül elérhetőek lesznek. Előrendelhetőek e-mailen keresztül.
E-mail címünk: info@jatekbuvar.hu
Hogyan fejleszthetjük gyermekünk szókincsét? Szókincs fejlesztő játékok
A szókincs az az összes szó, kifejezés és jelentés, amelyekkel rendelkezünk és amelyeket használunk a kommunikáció során. Egyszerűen fogalmazva, a szókincs az a szavak és kifejezések "gyűjteménye", amelyekkel ki tudjuk magunkat fejezni a mindennapi élet során.
4 évese gyermekek szókincsének bősége pontos előrejelzője a tizenhat éves korban várható oktatási eredményeknek. A jó szóbeli kifejező képesség növeli a szociális készségeket és az önbizalmat gyermekkorban és felnőttkorban
A szókincs többféle módon bővülhet, például a tanulás során, az olvasás és az írás révén, a beszélgetések során, az új helyzetekkel való szembenézés során, az új tapasztalatokkal való találkozás során, stb. A szókincs a nyelv fontos eleme, amely lehetővé teszi számunkra, hogy megértük és kifejezzük magunkat a világban
Miért fontos a szókincs fejlesztése a gyermekeknél?
A szókincs fejlesztése kiemelten fontos a gyermekek számára, mivel a nyelv a kommunikáció alapja, és a kiművelt szókincs segíti hatékony kommunikációt. A gyermekek nyelvi képességeinek fejlesztése és szókincsének bővítése az élet különböző területein előnyös lehet számukra.
A szókincs gazdagsága javíthatja a gyermek olvasási és írási képességeit is. Ha a gyermeknek nagy a szókincse, akkor a szövegértési képességei is javulhatnak, és képes lehet könnyebben megérteni az olvasmányait.
A szókincs fejlesztése azonban nem csak az iskolában, hanem az élet más területein is előnyös lehet. A gazdag szókincs segíthet a gyermekeknek az interperszonális kapcsolatokban is, például a barátaikkal való kommunikáció során. Nagyobb önbizalommal kezd majd bele a felnőttekkel való társalgásba is.
Hogyan fejleszthetik a szülők a beszélni tanuló gyermekük szókincsét?
-
A legjobb módja a szókincs bővítésének, ha az otthoni környezetben sokat beszélünk a gyermekkel. Folyamatosan kommunikáljunk vele, és beszélgessünk mindenről, ami körülöttük történik. Akkor is, amikor még nem mond értelmes szavakat. Tanítgassuk neki a testrészek neveit. A házban levő tárgyak nevét. Az ételek neveit, szóval mindent, amivel csak találkozunk a napi rutin során.
-
Olvassunk meséket és könyveket. Az olvasás nagyszerű módja annak, hogy a gyermek megismerje az új szavakat és kifejezéseket. A könyvekben előfordulnak olyan szavak, amiket otthon nem, vagy csak ritkán használunk. Ha már beszél, kérdezzünk a gyermektől, hogy mit gondol a történetről, és segítsenek neki megérteni a szavakat és a kifejezéseket. Használjunk képeskönyveket, mert ott a képek alapján tudunk mesélni, megnevezni a dolgokat, színeket. Írjuk le minél érzékletesebben a könyv szereplőit. Pld.: ez a vörös róka, hosszú, lompos farka van. Nem baj, ha valószínűleg még nem tudja mit jelent az, hogy lompos. Használjunk hangutánzó szavakat is. Ezt főleg az állatokkal kapcsolatban tudjuk megtenni.
-
Használjunk új szavakat tudatosan. Amikor beszélgetünk a gyermekkel, próbáljunk új szavakat és kifejezéseket beleszőni a mondatba, amelyeket a gyermek még nem ismer. Ha például az autóval megyünk valahova, akkor beszéljünk a járművekről, a közlekedésről és az útvonalakról. Az állatkert, a bolt, a játszótér remek helyszín, hogy új dolgokat tanítsunk meg.
-
Játsszunk szókereső játékokat Keressék meg például azokat a dolgokat a házban, amelyek piros színűek vagy puhák, kicsik, vagy éppen nagyok.
-
Az éneklés egy nagyszerű módja annak, hogy a gyermek megismerje az új szavakat és kifejezéseket.
-
Számolgassunk a 3-as számkörben. Mondjuk el, hogy itt 1 kocka van, ott pedig 2. A tányéron 1 banán van, a kosárban pedig 2 banán.
Szókincs fejlesztés az óvodásoknak
Az óvodás korban a gyermek szókincsének fejlesztése kulcsfontosságú a kognitív fejlődése szempontjából. Az óvodások már érthetik a komplexebb mondatokat, és képesek új szavakat tanulni, amelyek segítenek nekik az érzelmek, az élmények és a gondolatok kifejezésében.
-
Olvassunk sokat az óvodás gyermekünknek.. Az olvasás az egyik legjobb módja a szókincs fejlesztésének. Beszélgessünk a történetekről, a szereplőkről és az érzelmekről. Adjunk lehetőséget arra, hogy ő is meséljen a könyvből, vagy csak magától találjon ki történeteket.
-
Fontos, hogy a gyermek hallja és használja a szavakat a mindennapi életben is. Beszéljünk vele a tevékenységeikről, a dolgok nevéről, és kérdezzünk tőle vissza, hogy ő is mondja el, milyen szavakkal fejezi ki magát. A gyermekek szókincsének a 95%-a a szülei szókincsében is megtalálható.
-
Játsszunk olyan társasjátékokat, amelyekben beszélni kell, történetet ktalálni, leírni egy tulajdonságot.
-
Használjuk a zene erejét. A dalok és a versek is segíthetnek a gyermeknek a szókincse fejlesztésében. Válasszunk gazdag szókinccsel rendelkezőket és beszéljük át a gyermekkel a szavak jelentését.
-
Menjünk kirándulni, fedezzük fel a világot: A kirándulások és az új helyek felfedezése nagyszerű lehetőség a gyermek szókincsének fejlesztésére. Amikor már lecsengett a kaland izgalma, beszéljük át az élményeket, mire emlékszik, mi volt a legérdekesebb?
-
Rajzoljuk le a kifejezéseket. Például az unszolás szóra gondolva, ha gyermekünk nem szereti a spenótot, akkor rajzoljuk le, amint éppen közeledünk a kanállal a szája felé a zöld péppel.
-
Ne butítsuk le a szókincsünket. Próbáljunk a gyermekhez is úgy beszélni, mint egy másik felnőtthöz.
-
Az új szavakat mindig helyezzük el egy szövegkörnyezetben, egy szituációban. Például szerencsésnek mondhatod magad, mert olyan kedvesek a barátaid. Viszont szerencsém volt, mert még zárás előtt odaértem a boltba.
-
Az ismétlés nagyon fontos. Legalább 4-12 alkalommal kell hallania egy új szót a gyermeknek, hogy beépüljön a szókincsébe.
-
Ne legyen egyszerre sok új szó bevezetve, hetente legyen csak egy szó.
-
Amelyik szót lehetséges, próbáljuk is eljátszani, pld. mászkál, himbálózik, pörget.
Az iskolás gyermek szókincsének fejlesztése
Az iskolás korban a szókincs fejlesztése továbbra is fontos, hiszen a gyerekek ebben az időszakban már komplexebb szövegekkel, szövegértési feladatokkal és írásbeli dolgozatokkal találkoznak, amelyekhez bizony magas szintű szóbeli és írásbeli képességekre van szükség.
A felsorolás néhány példát említ az ötlet szerzéshez.
-
Az olvasás továbbra is az egyik legjobb módja a szókincs fejlesztésének, különösen, ha a gyermek olyan könyveket olvas, amelyek új szavakat és kifejezéseket tartalmaznak. Tanítsuk meg, hogy tartson magánál egy kis füzetet és írja le az ismeretlen szavakat,amelyeket később majd megkérdezhet.
-
A szókirakó játékok segítenek a gyerekeknek az új szavak megtanulásában és azok helyes alkalmazásában. Különböző nehézségi szintekkel rendelkeznek, figyelni kell a kiválasztás során, hogy megfeleljen a gyermek korának és szókincsének.
-
A társasjátékok nem csak szórakoztatóak, hanem szókincsfejlesztésre is használhatók. Számos olyan társasjáték van, amelyeknek a játékmenete közben a gyerekeknek meg kell beszélniük, hogy mi történik, melyik figurával milyen lépést tesznek, vagy milyen problémát oldanak meg. Ezáltal új szavakat is tanulnak, és gyakorolják a kommunikációt is.
Honlapunkon itt találod a társasjátékokat.
A Djeco új, és már igen népszerű társasjátéka az egész család kedvence lehet a Beszélj mellé Bla Bla Bla.
Itt mos tényleg mellébeszélhetsz. Különböző játékmódok vannak: történetszövés, asszociáció a kép alapján, vagy a játékosra jellemző kép kiválasztása. Garantált a nevetés és az izgalom 7 és 99 éves kor között. -
Üljenek körbe a gyerekek. Az első játékos által kimondott szó végződésével mondhat a következő játékos egy új szót és így tovább.
-
Beszélgetés: Az iskolás gyerekeknek már elég bőséges a szókincsük, de az új szavak használatának gyakorlásához szükség van a beszélgetésre. A szülők vagy tanárok tudatosan használhatnak új szavakat a beszélgetés során, és ezáltal segíthetnek a gyerekeknek az új szavak megértésében és használatában.
-
Szövegértési feladatok: A szövegértési feladatok nagyszerű lehetőséget biztosítanak az iskolás gyerekeknek a szókincs bővítésére. Kérdezzünk vissza az olvasottakra, hogy melyik szereplő mit csinált, mi történt, stb.
-
Az írásbeli feladatok is segítik a során a gyerekeknek lehetőségük van új szavak használatára, melyeket egyébként nem használunk a hétköznapi beszélgetés során.
-
Olvassunk hangosan kisiskolás korban is, mert ő még nem tud akkora terjedelmet elolvasni, és így újabb szavak épülhetnek be a szókincsébe.
- Sztori kártyák. A sztori kockák ötletéből kiindulva, hasonlót otthon is játszhatunk. Ha van olyan kártyánk, amelyiken sok különöző ábra van, akkor nincs más teendő, mint játszani. A lefordított lapokból húzzanak a gyermekek, kisebbek inkább csak 4 darabot, és ezek alapján kell tetszőleges történetet alkotniuk. Ha nincs ilyen kártyánk, házilag is gyárthatunk. Újságból kivágott egyszerű képeket, amelyek egy tárgyat ábrázolnak, vágjunk ki és ragasszunk kártya méretű lapokra.
-
A szófaj játékok különösen hasznosak az iskolás korú gyermekek számára. Segítenek a különböző szófajok megkülönböztetésében és azok helyes használatában, beleértve a , főneveket, mellékneveket, határozószókat stb. Kérjük meg, hogy nevezzenek meg tárgyakat a szobából. Mondjanak tulajdonságokat a szobában levő tárgyakkal, személyekkel kapcsolatban.
-
Keresztrejtvények. Az ilyen típusú játékok nem csak szórakoztatóak, de a szókincs fejlesztésére is használhatók. A keresztrejtvények megoldása során a gyerekeknek új szavakat kell megismerniük, és meg kell érteniük a szó összes értelmét, hogy sikeresen meg tudják oldani a feladatot. Keressünk koruknak megfelelőt.
-
Rejtvények. Írjunk le egy 5-6 betűből álló szót, majd egy másik papírra egymás után írjunk le szavakat egymás után. Az előzőleg leírt szó betűit vegyük sorra, és ezekkel a betűkkel alkossunk szavakat egymás alá írva, de az első betűt ne írjuk le. Ez lesz a rejtvény.
Pld. ha iskola lesz a megoldás, így nézhet ki a feladat:
nnivaló
ó
osár
lló
abda
lma
-
Bátorítsuk arra, hogy mindig kérdezzen, ha egy új szóval találkozik. Mi magunk is csodálkozzunk el hangosan, ha egy új szóval, kifejezéssel találkozunk.
-
A közlekedés során figyeljük meg a táblákat, feliratokat. Keressen új szavakat gyermekünk. Vásároljuk meg együtt az automatánál a vonatjegyet.
-
Ösztönözzük az olvasásra. Ez a legfontosabb mód a fejlett szókincs megszerzéséhez.
-
Általában ne az értelmező szótárt hívja segítségül, ha nem ért valamit. Kisebb gyermekeknél többnyire egy számára másik új szó is felbukkan a szótárban.
-
Játsszunk szinonima vadászatot. Tanítsuk meg, hogy lehet valamit más szavakkal is kifejezni. Például elmentem a boltba, átugrottam a boltba, boltban voltam, bevásároltam, megvettem a vacsorához valót.
-
Játszunk tabut. Mondjunk egy témát, amit körül kell írnia, de bizonyos szót nem mondhat ki, amit előre meghatároztunk.
-
Kakukktojás keresés. Soroljunk fel szavakat egy téma köré építve, például étkezés (só, cukor, bors, paprika) és legyen közte egy idegen elem, pédául az autó szó.
Honlapunkon ide kattintva találod a kommunikációt fejlesztő játékokat. Ezek mindegyike valamilyen módon új szókészletet vezet be, vagy pedig a szerepjátékok révén, a barátokkal való társalgás során egymástól is tanulnak újab kifejezéseket.