Blog- filléres,hasznos fejlesztő ötletek

Filléres oktató eszköz elsősöknek

Number Forest
2020.08.04 22:39
Filléres oktató eszköz elsősöknek

Még tombol a kánikula, de már lassan az iskolára is kell gondolni.  Az üdítős kupakokat összegyűjtve fillérekből gyárthatunk hasznos oktatási segédeszközt leendő elsős gyermekünknek. A járványhelyzet miatt különösen fontos, hogy minél felkészültebbek legyünk gyermekünk oktatására.

A 10-es számkör elsajátítása az alap, amire később lehet építeni a a matematikai műveleteknél.  Ahhoz, hogy a számfogalom kialakuljon a gyermekeknél, minél több gyakorlati, számolgatós tevékenységre van szükség. Nagyon fontos a 10-es szám bontásának az  ismerete. Így nem lesz nehéz az összeadás a 10-nél nagyobb számokkal és az ujjakkal való számolásról is könnyeben át tud állni a gyermek a fejben történő számolásra. Ehhez nyújt segítséget ez az ötlet.



Egyforma  méretű, de különböző színű üdítős kupakra van szükség, (nekünk a Capy vált be), valamint egy papír kéztörlő gurigára és kisebb kupakokra, amik távtartóként funkcionálnak. 
Minden számnak a megfelelő számú kupakot kell összeragasztani, az 5-öt kétszer, mivel 5+5=10. A videó utolsó képkockáin látszik, hogy hogyan lehet összeilleszteni a kupakokat. Mi tartós tej kupakokat használtunk. Arra ügyelni kell, hogy a távtartók is egyformák legyenek és olyan gurigát válasszunk, ami passzol a nagy kupakokhoz.
A gurigát a 10-es torony méretére kell levágni hosszában és utána kettévágni, kb. 1 cm-es csíkot még ki is kell vágni belőle hosszanti irányban.
A vágás mentén  valamelyik oldalon a kupakok magassága szerint jelöljük be a szinteket 1-től 10-ig és számozzuk is meg. Utána fordítsuk meg a hengert és a másik oldalon is végezzük el a szintezést.
Vágjunk ki papírból valamivel kisebb köröket mint a kupakok, és a kis tornyocskákra ragasztva számozzuk meg őket.

Gyakoroljuk minél többet. Egy kiválasztott számot tegyen bele a gyermek a gurigába. Mindig kérdezzük, hogy mennyit kell adnunk az adott számhoz, hogy 10 legyen. Utána fordítsuk meg a tornyot és így a másik szám a kérdés, hogy ahhoz mennyi kell, hogy 10 legyen. Így könnyebben beépülnek a 10-es szám bontásának a számpárjai. Jó, ha minden szám más színből készül, mert akkor ez a vizuális különbség is segít a memorizálásban.
Másik változat a gyakorlásra, hogy beteszünk egy 10-es számpárt a gurigába, pld. 8+2 . A kérdésünk ilyenkor az, hogy 10-ből 2 az mennyi. A gyermek leveszi a felső 2-es sorozatot és máris látszik az eredmény, a 8-as torony.

Szükség esetén, számolási zavarral küzdő gyermeknél először csak az 5-ös számkörben mozogjunk. Ehhez természetesen célszerű a guriga maradékából egy 5-ös skálát készíteni és később áttérni a 10-es torony használatára.
Az ovis korosztály számára is ajánlani tudjuk. Náluk is először az 5-ös számkör javasolt és kezdetben a számok helyett a pontalak kerüljön a  korongok tetejére. A szinteket a gurigán pedig pöttyökkel jelezzük, ne számokkal.Tehetséggondozásnál már jöhetnek a számjegyek is, hiszen az elektromos kütyük révén már korán találkoznak ezekkel. Egy ötletes megoldás lehet, hogy összehajtott papírból vágunk ki két korongot a hajtás mentén közvetlenül, de az összehajtásnál nem teljesen vágjuk körbe, és csak az alsó korongot ragasztjuk le. Az alsó korongra kerül a számjegy, a felsőre pedig a pontalak. Így fel  tudja hajtani a papírt a kis tanuló és láthatja majd a számot is.